середу, 30 вересня 2015 р.

«Театр у Давній Греції.
Есхіл «Прометей закутий»
                 Урок з ІКТ-супроводом
               Світова література. 8 клас


Мета: ознайомити з особливостями виникнення, облаштування та  функціонування давньогрецького театру, з відомостями про життя і творчість Есхіла, пояснити вплив давньогрецької трагедії на розвиток світової літератури і театрального мистецтва; почати працювати над текстом уривків із трагедії «Прометей закутий», дослідити образ Прометея; розвивати акторські здібності, уважність, допитливість, вміння доводити свою думку і висловлювати оцінкові судження, збагачувати емоційний світ дітей, навички зв’язного мовлення, творчу уяву, робити логічні висновки; сприяти вихованню у школярів високих моральних рис: гуманізму, благородства у стосунках, уміння допомагати іншим, бути вірними своїм принципам; прищеплювати інтерес до театру як особливого виду мистецтва.
Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: нестандартний урок - урок – подорож.
Методи і форми: музикотерапія; прийоми «Передбачення», «Приваблива мета»; вправа «Аналіз ситуації»; відеоряд «Музи Греції»; мультимедійна презентація; проблемне запитання; теорія літератури; індивідуальна робота; робота в парах; робота у великих («Режисери», «Актори», «Глядачі» та малих творчих групах  (екскурсовод, історик, дослідник, літературознавець, експерт – фольклорист); інтерактивна гра «Душевний стан героя»; «Акторське мистецтво»; складання сенкану; гра «Ланцюжок»; обмін читацькими враженнями; «Перевтілення»; диференційоване завдання; творче завдання «Склади гроно»; компаративний аналіз; робота з епіграфом; «Мікрофон»; «Мозкова атака»; «Розповідь навпаки»; вправа «Очікування»; рефлексійна анкета; літературні та мистецькі паралелі.
Обладнання: мелодія «Сіртакі»( 2 різних виконання), відеоряд «Музи Греції», мультимедійна презентація, картки, портрети, схеми, лавровий вінок, ілюстрації різновидів театрів, рефлексійна анкета.
Випереджальне завдання за творчими групами:
Клас об'єднується у три групи: «Режисери»,  «Актори»,  «Глядачі».
1. Завдання для «Режисерів»: описати як виник театр, розповісти про акторів того часу, пояснивши їх відмінність від сучасних, надати цікаву інформацію про Есхіла (група розділяється на «історика», «дослідника», «екскурсоводів», літературознавця», «фольклориста»).
2. Завдання для «Акторів»: виразно прочитати уривки трагедії, підготуватись до інсценізації уривку, продумати ескізи декорацій, костюмів.
3. Завдання для «Глядачів»: проаналізувати уривки з трагедії, визначити заслуги Прометея перед людьми, продумати запитання до них.
Епіграф уроку:              «А коротко сказати, то довідайтесь:
                                       Від Прометея – всі в людей умілості».
                                                                                        Есхіл
          
                                                 Хід уроку


           І. Організаційний момент. Психологічна настанова щодо вивчення теми.   
Внутрішня мотивація навчально-розважальної діяльності учнів.
 Музикотерапія. Звучить музика «Сіртакі». (слайд 1). Прийом «Передбачення».
-         Діти, як ви гадаєте до якої країни ми сьогодні з вами помандруємо? Так, Греції. Давня Греція - колиска європейської культури.
-         Діти, чи всі ви відвідували вистави в театрі? А чи задумувалися ви над питанням, коли  виник театр і кого із письменників вважають основоположниками основних театральних жанрів: комедії, трагедії, драми?
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Прийом «Приваблива мета» (слайд 2-3).
 Тема нашого уроку - «Театр у Давній Греції. Есхіл «Прометей закутий». Ми ознайомимося з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру, з творчістю видатного давньогрецького драматурга Есхіла, почнемо аналізувати трагедію Есхіла «Прометей закутий», а також розвиватимемо ваші акторські здібності, бо ці вміння нам потрібні для подальшого нашого життя.
ІІІ. Забезпечення мотиваційної готовності. 
На нас чекає чудова подорож до Давньої Греції.
Епіграфом слугуватимуть слова (слайд 4):
 “ А коротко сказати, то довідайтесь:
Від Прометея – всі в людей умілості”.
                                                                                                        Есхіл

-         Що ви очікуєте від вивчення даної теми уроку, які завдання ставите перед собою (За допомогою методу «Мікрофон» пропоную учням закінчити речення: «Від вивчення теми «Театр у Давній Греції та знайомства з творчістю Есхіла» очікую … (побачити давньогрецький театр, познайомитися з героями творів Есхіла) «Перед собою ставлю завдання… (дізнатися коли, чому виник давньогрецький театр, які вистави там ставилися, хто писав ці вистави, слайд 5)»?

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Вправа „Аналіз ситуації".   Запитання до учнів:
- Згадайте, чому грецький поет, кульгавий шкільний вчитель музики, Тіртей, став почесним громадянином  Спарти? (Очікувана відповідь: Силою поетичного слова Тіртей зумів підняти воїнів на бій, приніс перемогу Спарті).
Вчитель:
Тепер греки просили богів не про перемогу, а звертались до муз, щоб ті послали їм поета, який би оспівав їхню перемогу. Сила слова. Культ людської душі. Тож давайте пригадаймо давньогрецьких муз.

1.     Відеоряд «Музи Греції» (музичний відеоальбом).
Вчитель: Музи народились від Зевса і Мнемосіни – богині поезії,       мистецтва та наук.

Гра «Ланцюжок» (слайд 6-7).
-         Яких муз ви запам’ятали? Назвіть їх?
(Мельпомена — муза трагедії,
Кліо — муза історії,
Талія — муза комедії,
Евтерпа — муза ліричної поезії,
Ерато — муза любовної лірики,
Терпсіхора — муза танців,
Полігімнія — муза гімнів,
Калліопа — муза епічної поезії,
Уранія — муза астрономії.)
- А тепер давайте розглянемо літературознавчі терміни, які знадобляться нам на уроці.
Робота зі словником літературознавчих термінів.
-   Назвіть відомі драматичні жанри (драма, комедія, трагедія).
Драма (дія)- літературний рід (поряд з епосом і лірикою), який змальовує світ у формі дії (втілений на сцені.)
Трагедія («козлина пісня» )- драматичний твір, що ґрунтується на гострому конфлікті особистості з середовищем. Переживання героя та його гибель
Комедія — драматичний жанр, що висміює негативні суспільні явища, людські вади ( запис у зошити, слайд 8).
- Які види театрів ви знаєте? (театр опери і балету, вуличний театр, театр тіней, театр пародій, театр дитячої книги, імідж – театр…). Учні, які підготували малюнки, ілюстрації, фотографії розміщують їх у "Картинній галереї", розповідають, яку саме подію вони відтворили Прийом «У картинній галереї» (слайд 9-10).

V. Опрацювання навчального матеріалу.
Короткий коментар вчителя та заздалегідь підготовлених учнів за мультимедійною презентацією «Театр Давньої Греції».
Робота за змістом трагедії   «Прометей закутий».  Клас об'єднується у три групи: «Режисери»,  «Актори»,  «Глядачі».
-     Завдання для «режисерів»: описати як виник театр, розповісти про акторів того часу, пояснивши їх відмінність від сучасних, надати цікаву інформацію про Есхіла.
-     Завдання для «акторів»: виразно прочитати уривки трагедії, підготуватись до інсценізації уривку, продумати ескізи декорацій, костюмів.
-     Завдання для «глядачів»: проаналізувати уривки з трагедії, визначити заслуги Прометея перед людьми, продумати запитання до них.
Група «Режисери» (І ряд)
- Як же виник давньогрецький театр (слайд 11)?
Учень – історик. Все починалося зі свят! Улюблений бог давніх греків Діоніс постійно потребував свят, розваг, веселощів. А давні греки вміли веселитися (слайд 12).
Тричі на рік вони влаштовували свята на честь бога Діоніса. Театр у житті давніх греків відігравав значну роль. Під час постановок вистав припинялося життя міста, і усі громадяни не тільки із великим задоволенням йшли до театру, а й вважали це своїм обов'язком. Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони отри­мували спеціальну допомогу субсидію.
Як же організовувалось свято? Керівником дійства, до яко­го готувалися заздалегідь, був хорег— забезпечений громадянин міста, від щедрості якого залежала пишність постановки та її успіх. Вибір хору й акторів теж був його обов'язком.
- Як виглядав театр давніх греків (слайд 13)?

Учень - дослідник. Одна з найважливіших відмінностей давньогрецького театру від су­часного полягає в тому, що гра відбувалася просто неба, при денному світлі. Відсутність даху і використання природного освітлення пов'яза­ні були також і з величезними розмірами грецьких театрів, які значно перевищували розміри навіть найбільших сучасних театрів. Наприклад, афінський театр міг умістити 17 тисяч людей, а театр міста Мегалополя в Аркадії — 44 тисячі глядачів.
В Афінах вистави спочатку відбувалися на одному з міських майда­нів, де для глядачів були споруджені дерев'яні помости. Після того, як вони одного разу розвалилися під час гри, з цією метою почав викорис­товуватися південний скелястий схил Акрополя, до якого прикріплюва­лися дерев'яні сидіння.

Учень - екскурсовод 1. Зверніть увагу на план театру.
Основна частина театру — орхестра (майданчик перед сценою де грали актори), де розміщувався хор і жертвенник богу Діонісу; театр (місце для глядачів), де у першому ряду було розташоване місце для жреця бога Діоніса; скена (споруда, розташована позаду орхестри, де перевдягалися актори).
На початку V ст. до н. є. дерев'яні лави були замінені кам'яними. Орхе­стра, на якій розташовувалися хор і актори, набула форми підкови. В ел­лінські часи актори вже грали на високій кам'яній естраді проскенії.
 Побудова театру. Робота за схемою ілюстрацією(Додаток 1, слайд 14).
Учень – екскурсовод 2. Якими ж були актори давнього театру? (слайд 15). Спочатку головною фі­гурою дійства був хор, що складався з 12-15 чоловік. У піснях хору за­суджувалися або вихвалялися діяння героїв. Приблизно з VI ст. до н. є. з хору виділився драматичний актор, за часів Есхіла акторів стало уже двоє, а Софокл увів ще й третього артиста.
 Усі ролі виконували лише чоловіки. Актори повин­ні були не тільки добре промовляти слова п'єси, а й співати і танцювати. Актори носили на обличчі маски, які змінювалися не тільки під час змі­ни ролі, а навіть під час виконання однієї ролі, якщо герой знаходився під впливом різних почуттів. Необхідність збереження маски була зу­мовлена величезними розмірами грецького театру, адже міміку актора було б погано видно глядачеві. Щоб збільшити свій зріст, актори носили взуття на високій підошві котурни. Одяг трагічних акторів був над­звичайно пишним, прикрашеним різнокольоровими вишивками. Акто­ри комедії були вдягнені звичайно?
Вчитель. Основними жанрами давньогрецького театру були трагедія та комедія. «Батьком трагедії» вважають Есхіла. Наступна подорож познайомить нас з Есхілом (слайд 16).
Розквіт давньогрецької трагедії пов'язаний з іменами трьох афінських великих поетів-драматургів – Есхіла, Софокла та Евріпіда, які жили за класичного періоду (V –ІV ст до н.е.) еллінської культури (слайд 17).

Учень – літературознавець. Життя і творчість Есхіла.
Есхіл (525-456р.р. до н.е.). Про життя Есхіла відомо не надто багато. Народився він в античному селищі Елевсині, його сім'я належала до старовинного аристократичного роду. Замолоду був свідком повалення тиранії і демократичних реформ Клісфена; у зрілому віці Есхіл разом зі своїми братами брав активну участь у війні проти персів. Його брат Кінегір  помер від ран, отриманих під час Марафонської битви. Інший брат, Аміній, командував кораблем, який розпочав бій поблизу острова Саламін. Сам Есхіл узяв участь у всіх трьох найважливіших битвах греко-перської війни; Марафонській, Саламінській, під Платеями. Либонь, що свої заслуги як громадянина та воїна Есхіл цінував вище за поетичні досягнення; принаймні у його епітафії, яку, як вважають, він сам же і створив, про перемоги на поетичних змаганнях не згадується, натомість йдеться про «славну доблесть» «Есхіла, сина Евфоріона».
       
Експерт-фольклорист.
Про смерть Есхіла існує легенда, згідно з якою він знав від оракула, що загине від удару з неба. Щоб уникнути випадкового падіння на голову якого-небудь предмета в місті, він вирушав у поле і там обдумував і писав свої твори. Та втекти від долі йому не судилось. Якось орел, тримаючи в пазурах черепаху, шукав скелю, об яку можна було б розбити панцир своєї жертви. Оскільки Есхіл був лисий, то орел помилково сприйняв його голову за блискучий камінь і випустив зі своїх пазурів черепаху просто на поета.
       За своє життя Есхіл створив близько 70 трагедій і 20 сатиричних драм. Театральні вистави в Афінах відбувались у формі драматичних турнірів на Діонісійських святах: Великих (міських) Діонісіях, які продовжувались більше тижня (березень); Малих (сільських) Діонісіях (грудень) і Ленеях (лютий). Якщо на Великих Діонісіях драматичні поети виступали зі своїми новими творами, то на Ленеях ставилися вже відомі трагедії.

Слово вчителя
Есхіл написав близько 80 п'єс, до нас дійшли 7 та деякі уривки. Найбільш популярна «Прометей закутий», в основі якої – міф про Прометея (слайд 18).

Метод «Мікрофон»
- Чи зустрічались ми з образом Прометея раніше? (у шостому класі, слайд 19). Що вам відомо з давньогрецьких міфів про Прометея? (Прометей був одним з титанів. Свого часу він допоміг Зевсові перемогти Кроноса, Зевсового батька, й прийти до влади. Але Прометей  украв із небесного вівтаря вогонь і приніс його людям. За це Зевс розгнівався на титана та й наказав прикувати  його до скелі, слайд 20).

В ході читання трагедії будемо працювати над проблемним питанням: «Що уславлює Есхіл своїм твором?» ( слайд 21).
В першій сцені трагедії зображено покарання Прометея. Виконавці волі Зевса – Влада і Сила – проводять його у Скіфію, де Гефест приковує його до скелі. Що ж відбувається далі?...
- Давайте подивимось, як справилась із завданням друга група «Актори».
Група «Актори» (ІІ ряд)
    Інтерактивна вправа «Душевний стан героя».
Виразне читання уривка  «Розповідь Прометея про його благодіяння людям» за ролями  ( у підручнику с.87-88).
                   
   «Акторське мистецтво». Інсценування уривка «Розповідь Прометея про його благодіяння людям». (у підручнику с.89-90).

Група «Глядачі» (ІІІ ряд)
Обмін читацькими враженнями.
-         Чи сподобалось вам виконання? Чим саме?
-         Чи вдалось учням зобразити  героїв та відтворити епоху Греції?
«Мозкова атака».
-         Хто є учасником розмови, що подається в уривкові? (Прометей розмовляє з хором)
-         Як називаються ці види розмов (діалог і монолог)?
-         Яка їхня роль?
-         Яка роль хору (виконує роль оповідача, пояснює що відбувається на сцені)?
-         Як хор відноситься до Прометея? (симпатизує, співчуває)
-         Як титан ставиться до людей? ( співчуває і розуміє, що смертні потребують допомоги).
-         Якими Прометей сприймає людей? (пасивними, безсилими. Він розумів, що вони потребують дороги)
-         Яке ставлення титана до людей? ( співчуває людям. Адже вони лише смертні.)
-         Яким автор зображує Прометея? ( Він мужньо зносить своє нещастя, глибоко страждає у душі : «Мовчу я, - в грудях серце розривається, Коли погляну на ганьбу свою». У героя ще є сили співчувати недолі людей.)
-         Який основний конфлікт зображено у трагедії Есхіла «Прометей закутий»? (Зіткнення влади Зевса з правдоборцев Прометеєм)
-         Спробуйте сформулювати провідні ідеї трагедії Есхіла. А в цьому вам допоможуть слова англійського поета Джорджа Байрона
У тому твій небесний гріх,
Що людям зменшив ти страждання,
Що світлом розуму й пізнання
На боротьбу озброїв їх.
Висновок. Провідні ідеї трагедії Есхіла «Прометей закутий» - засудження тиранії, уславлення сили духу й самопожертви непересічної особистості у боротьбі з деспотичною владою, уславлення цивілізаційного розвитку людства, критика самодержавної влади.

Робота з цілим класом.
Метод  «Займи позицію». 
-         Які з рис характеру образу Прометея ти хотів би мати?
-         Чи легко ними володіти?
-         Як би ви  поводились в цих ситуаціях?
-         Чи доречними є слова епіграфа уроку? Як ви їх розумієте?

Прийом «Перевтілення» (Якби я був титан  …  (учні одягають собі на голову, передаючи по черзі, вінок іншому, слайд 22).
Я - титан і ставлюсь до людей… ( співчуваю і розумію, що смертні потребують допомоги, … ).

Слово вчителя. Непереможний титан-бунтівник, який не ско­рився волі Зевса, залишився один, прикутий до скелі. Есхіл навчає громадянській мужності. Прометей не відповідає на погрози, докори, образи, коли Гефест починає мордування – мовчить). Він розуміє скільки зробив для людей.
    
Поетична хвилинка.
Тарас Шевченко у поемі «Кавказ» казав: 
                                      Споконвіку Прометея
                                      Там орел карає,
                                      Що день божий добрі ребра
                                      Й серце розбиває,
                                      Розбиває, та не вип’є
Живущої крові, -
Воно знову оживає
                                         І сміється знову.
У нього цей образ – символ  борця проти гнобителів, символ нескореної нації, що бореться й перемагає.

Творче завдання «Склади гроно» (складання асоціативного грона) «Чому Прометей навчив людей, що зробив для них», слайд 23-24).

Міні-дискусія  (слайд 25).
Звертаючись до проблемного питання визначимо, що уславлює Есхіл своїм твором?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
«Розповідь навпаки».
               Образ Прометея не є носієм високих  моральних ідеалів, що мають велике виховне значення для наступних поколінь. Осмислюючи образ Прометея люди мали досягти багатства (ні, катарсису (очищення). Люди мали задуматись, який смисл життя? Для чого людина живе – живе для інших?  Головною метою життя людини на землі є ідея любові (ні, безкорисливого служіння  людям.)

Робота в парах по карткам. (Продовжи складання асоціативного грона, додаток № 2 ).
             Картка 1

                                                      Прометей
людина-борець      тираноборець     майстер    філософ     …
             Картка 2
                                                     Прометей  втілює 
розум     мудрість          силу духу           волелюбність     велич подвигу…
Трагедія Есхіла «Прометей закутий» свідчить про те, що її  автор не просто відтворює древній міф  про відомого титана, а й по своєму продовжує його. Прометей постає не тільки богоборцем і т, а й творцем, який зробив дуже багато для розвитку людства.

Літературні та мистецькі паралелі (слайд 26).
Образ Прометея став першим «вічним образом» у світовій літературі.
До образу Прометея постійно звертається людство. Письменники Й.Гете, Й.Гердер, А.Шлегель Дж.Байрона і П.Б. Шеллі в своїй творчості зверталися до образу Прометея. В українській літературі - Т.Г.Шевченко поема «Кавказ», І.Франко, Леся Українка,  П.Г.Тичина, М.Т.Рильський та А.С. Малишко (слайд 27-28).
Образ Прометея надихав славетних майстрів пензля – Мікеланджело, Тіціана, Рібейру, Сальватора Розу,  композиторів - Бетховена, Ліста, Танєєва, Скрябіна (слайд 29-30).

Складання сенкана  (самостійно виконують у зошитах, опираючись на схему, слайд 31).
Прометей                                                Прометей
величний, титанічний                             нескорений, прикутий
навчав, терпів, перемагав                  приковують, погрожують, мордують
зробив багато для людей                         зробив багато для людей
       Вічний образ                                             титан – бунтівник

Заключне слово. Давньогрецький театр і сучасність (слайд 32-33).
У 1954 році в Херсонесі, що поблизу Севастополя, був  віднайдений
античний театр, який був побудований близько 2,5 тисяч  років тому.
У 1999 році в Херсонесі був відкритий сучасний античний театр. Театр працює лише влітку, збирає до 400 осіб. У ньому демонструють вистави на античну тематику.

VІІ. Підсумок. Виставлення оцінок учнями та вчителем (музикотерапія, звучить «Сіртакі» у сучасному виконанні).
Вправа «Очікування» (слайд 34).
 - Чи є серед вас ті, хто прийшов на урок з однією думкою, а йде з іншою?
- Чи справдилися ваші сподівання?
Рефлексійна анкета ( додаток 3 ).

VІІІ. Домашнє завдання (слайд 35): 1. Обов’язкова частина: с.83-87, вивчити літературознавчі терміни.
2. Скласти кросворд або намалювати давньогрецьку маску (початковий, середній рівень), підготувати повідомлення на тему “Правила поведінки в театрі”, “Цікаві відомості про Давньогрецький театр”, “Вічний образ Прометея”(достатній, високий рівень).

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ :
1. Зайцева І. Давньогрецький театр : Матеріал до уроку (походження трагедії; творчість Есхіла, Софокла, Евріпіда; вплив давньогрецького театру на розвиток світової драми / І.Зайцева // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2002. - № 8. - С. 30-33.
1.     Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки/Посібник для учителів. – Луганськ: 2004.- С.48-86.
3. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література. – К.: Либідь, 2001. – 6-45.
1.       Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання/ О.Пометун, Л.Пироженко.- К.: 2005, - 120с.
2.       Султанов Ю. І. У світі античної літератури. – Харків.: Ранок, 2002.- С. 23-64.

Немає коментарів:

Дописати коментар